سال 1397 سال حمایت از کالای ایرانی (مقام معظم رهبری)
صفحه اصلی|تماس با ما|پست الکترونیک|نقشه سایت|رسيدگي به شكايات|پرسشهای متداول|عضویت|ارتباط با مسئولین|English

نحوه اخذ گواهینامه مهارت آموزش فنی وحرفه ای به چه صورت می باشد ؟

اخذ گواهینامه مهارت بستگی به درجه مهارت متقاضی در حرفه مورد نظر دارد . متقاضیان فاقد مهارت می بایست از طریق یکی از مراکز آموزشی سازمان ( دولتی یا غیر دولتی ) آموزش های لازم را کسب نموده و از طریق همان مراکز به آزمون معرفی و پس از موفقیت در مراحل نظری ،عملی و مشاهده ای آزمون گواهینامه مهارت مربوطه را دریافت دارند.متقاضیانی که در حرفه مورد نظر دارای مهارت های علمی و عملی لازم ( از طریق کسب تجربه ) مطابق با استانداردهای سازمان  می باشند ، می توانند با مراجعه به واحد آزمون مرکز شهرستان نسبت به تکمیل پرونده و ارائه مدارک لازم اقدام و پس از موفقیت در مراحل نظری ،عملی و مشاهده ای آزمون ، گواهینامه مهارت مربوطه را دریافت دارند.

نحوه تاسیس آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد به چه صورت است ؟

از آنجا که اعطای  امتیاز تاسیس آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد در ارتباط مستقیم با نیاز روز منطقه و تعداد آموزشگاه های موجود در همان حرفه می باشد ، علاوه براعمال مقررات خاص و رعایت شیوه نامه مربوطه در خصوص اخذ مجوز تاسیس آموزشگاه آزاد،  جهت اعطای امتیاز در برخی حرفه ها نیز محدودیت خاص وجود دارد . لذا متقاضیان کسب امتیاز تاسیس آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد می بایست جهت کسب اطلاعات در این خصوص به اداره  مؤسسات کارآموزی آزاد مستقر در اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان مراجعه نمایند .

- چطور می توانم ابلاغ مربیگری دریافت نمایم؟

ج-1- منطبق بودن مدرک تحصیلی2- ثبت اطلاعات متقاضی توسط موسس در پورتال 3-ارائه فرم معرفی و مدارک لازم توسط متقاضی (آموزشگاه آزاد)4-معرفی متقاضی جهت اخذ گواهی عدم اعتیاد و عدم سوء پیشینه توسط واحد آموزشگاه آزاد شهرستان5-معرفی به حراست جهت تایید صلاحیت فردی توسط اداره آموزشگاههای آزاد 6-تنظیم خلاصه پرونده جهت طرح در هیات نظارت 7- در صورت تایید هیات نظارت و واریز هزینه صدور توسط متقاضی ابلاغ مربیگری صادر خواهد شد.

 

س- مدارک لازم جهت دریافت ابلاغ مربیگری چیست؟

ج-فرم معرفی مربی ، گواهینامه دوره آموزش فنون تدریس (CBT) ، یک برگ تصویر تمام صفحات شناسنامه ، یک برگ تصویر کارت ملی، یک برگ تصویر آخرین مدرک تحصیلی ، یک برگ تصویر کارت پایان خدمت یامعافیت دائم برای آقایان ، دو قطعه عکس 3*4 (بانوان با حجااب کامل اسلامی)، تصویر پروانه تاسیس آموزشگاه ، گواهینامه مهارت مرتبط، قرارداد کار مربی با موسس.

س- لطفاً در خصوص تاسیس آموزشگاه آزاد توضیح دهید؟

ج-1-دارا بودن شرایط و ثبت درخواست تاسیس در پورتال سازمان تکمیل طرح توجیهی تاسیس و ارائه به واحد آموزشگاههای آزاد توسط متقاضی 2- بررسی طرح های توجیهی و نام پیشنهادی آموزشگاه توسط هیات نظارت استان 3-معرفی متقاضی جهت اخذ گواهی عدم سوء پیشینه و عدم اعتیاد(توسط واحد آموزشگاههای آزاد مراکز)4-ارائه گواهی عدم سوء پیشینه و عدم اعتیاد توسط متقاضی 5-تایید صلاحیت موسس در هیات نظارت و صدور موافقت نامه اصولی توسط اداره آموزشگاههای آزاد6-معرفی مکان آموزشگاه مطابق با استانداردهای سازمان(توسط متقاضی)7-تایید موقعیت انتظامی مکان آموزشگاه توسط اداره اماکن و تایید فضای مفید آموزشی (توسط هیات نظارت استان)8-تحویل تصویر برابر با اصل سند مالکیت یا جاره نامه معتبر (توسط متقاضی)9-معرفی تجهیزات کارگاههای آموزشی برابر با استاندارد سازمان توسط متقاضی.10-معرفی مدیر و مربی واجد شرایط توسط متقاضی . 11-پرداخت هزینه های لازم جهت صدور پروانه تاسیس توسط متقاضی 12-صدور پروانه تاسیس 1 ساله آموزشگاه پس از تایید هیات نظارت استان توسط کارشناس

شرایط لازم متقاضی تاسیس آموزشگاه:

1-      تابعیت جمهوری اسلامی ایران

2-      اعتقاد به دین اسلام یا یکی از ادیان شناخته شده در قانون اساسی

3-      نداشتن سوء پیشینه کیفری

4-      دارا بودن سلامت جسمی و روان

5-      دارا بودن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم

6-       داشتن حداقل 25 سال سن

7-      دارا بودن مدرک حداقل فوق دیپلم یا معادل آن

8-      دارا بودن حداقل دوسال سابقه آموزشی ، فرهنگی تمام وقت یا 4 سال پاره وقت در موسسات و مراکز آموزشی که اساسنامه یا آیین نامه آن به تصویب دستگاههای دولتی یا نهاد های رسمی رسیده باشد.

صدور پروانه تاسیس برای شاغلین دولت (به جز اعضای هیات علمی دانشگاهها در رشته های فنی مرتبط)دستگاهها ، شرکت ها ، موسسات و نهادها و سازمانهایی که از اعتبارات دولتی مصرف می کنند امکان پذیر نمی باشد.

مدارک لازم جهت تاسیس آموزشگاه (حقیقی)

1-      تكميل طرح توجیهی تاسيس آموزشگاه آزاد حقیقی

2-      يك برگ تصوير تمام صفحات شناسنامه

3-      يك برگ تصوير كارت ملي

4-      يك برگ تصوير آخرين مدرك تحصيلي

5-      يك برگ تصويركارت پايان خدمت يا معافيت دائم براي آقايان

6-      قطعه عکس 4*3 (بانوان با حجاب کامل اسلامی)

مدارک لازم جهت تاسیس آموزشگاه (حقوقی)

1-      تكميل طرح توجیهی تاسيس آموزشگاه آزاد حقوقی

2-      اساسنامه ( با قید فعالیت آموزشی، پژوهشی مشاوره)

3-      يك برگ تصوير تمام صفحات شناسنامه نماینده حقوقی (مدیر عامل)

4-      يك برگ تصوير كارت ملي نماینده حقوقی

5-      يك برگ تصوير آخرين مدرك تحصيلي نماینده حقوقی

6-      يك برگ تصويركارت پايان خدمت يا معافيت دائم براي آقايان.

7-     دو قطعه عکس 4*3 (بانوان با حجاب کامل اسلامی

شرایط مدیر آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد

1-      تابعیت جمهوری اسلامی ایران

2-      اعتقاد به دین اسلام یا یکی از ادیان شناخته شده در قانون اساسی

3-      نداشتن سوء پیشینه کیفری

4-      دارا بودن سلامت جسمی و روان

5-      دارا بودن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم

6-      نداشتن اشتغال در دستگاه های دولتی

7-      داشتن حداقل 25 سال سن

8-      دارا بودن حداقل مدرک کاردانی برای آموزشگاه پایه 

9-      ارائه گواهینامه دوره مدیریت آموزشی

10-  ارائه گواهی 2 سال سابقه کار مدیریت یا 4 سال سابقه کار آموزشی در مراکز و موسسات آموزشی

فردی که گواهینامه او مفقود شده است برای دریافت گواهینامه جدید یا المثتی چه کاری می بایست انجام دهد ؟

به استناد ماده 14 شیوه نامه ، گواهینامه مهارت فقط یک بار برای متقاضی صادر می شود . لذا در مواردی که دارندگان گواهینامه های مهارت این سازمان بنا به هر دلیلی درخواست صدور مجدد گواهینامه را دارند از طرف ادارات کل آموزش فنی و حرفه ای استان های ذیربط ، برای یک بار تأییدیه ارزش گواهینامه صادر می شود که دارای ارزش مساوی با گواهینامه اصلی می باشد و واحدهای آموزش و پرورش آنرا به عنوان سند ارزیابی در نظام تحصیلات کاردانش منظور نمایند .

 گواهینامه ای را از سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور دریافت نموده ام و قصد دارم به خارج از کشور رفته و از مزایای این گواهینامه بهره مند شوم ، لطفاً راهنمائی فرمائید ؟

بر اساس ماده 15- تبصره 1 شیوه نامه متقاضی ، درخواست خود را به همراه اصل و یک برگ فتوکپی گواهینامه مهارتی به اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان مربوط جهت بررسی و اظهار نظر ارائه می دهند .

 

من یک فرد شاغل در بازار کار هستم و بطور تجربی با حرفه ای کاملاً آشنا هستم و فکر می کنم مهارت لازم را برای دریافت گواهینامه دارم ، خواهشمندم راهنمائی فرمائید چگونه می توانم گواهینامه سازمان را دریافت نمایم ؟ 

با مراجعه به اداره کل سازمان آموزش فنی و حرفه ای استان یا مراکز آموزش فنی و حرفه ای محل زندگی خود جهت ثبت نام و شرکت در آزمونهای ادواری ( کتبی و عملی ) نسبت به دریافت گواهینامه اقدام نمایند .

 قصد دارم در یکی از آزمون های حرفه های آموزشی شرکت نمایم ، لطفاً مراجع آزمون و یا مراجع آموزشی را معرفی فرمائید تا بتوانم خود را برای آزمون آماده نمایم ؟ 

مراجع آموزشی همان استانداردهای مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای می باشد و متقاضیان جهت ثبت نام می تواند به اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان یا مراکز آموزش فنی و حرفه ای محل زندگی خود جهت تعیین مرکز مراجعه نمایند .

 من از مدت ها قبل ترک تحصیل نموده ام و قصد دارم در یکی از حرفه ها بطور شبانه روزی دیپلم بگیرم ، لطفاً راهنمائی فرمائید باید چکار کنم ؟  

مراجعه به آموزش و پرورش محل زندگی و تطبیق واحدهای گذرانده شده و گذراندن دوره های آموزشی
فنی و حرفه ای تحت نظر مراکز آموزشی دولتی یا خصوصی سازمان

من از مدت ها قبل به عنوان مربی آموزشی در آموزشگاههای سازمان مشغول فعالیت هستم و قصد دارم بعنوان آزمونگر عملی و یا طراح سئوال با این سازمان همکاری کنم ، لطفاً راهنمائی فرمائید ؟ 

« احراز و تأئید صلاحیت آزمونگران توسط ستاد ارزشیابی مهارت استان برابر ضوابط ذیل »

- داشتن گواهی مبنی بر گذراندن دوره آموزش سنجش و ارزشیابی

- داشتن تأئیدیه صلاحیت حرفه ای توسط اتحادیه صنفی مربوطه ( چنانچه آزمونگر از اصناف انتخاب شود ) .

- داشتن مدرک و رشته تحصیلی حداقل مطابق استاندارد مهارت آموزشی حرفه مربوطه

- حسن شهرت و نداشتن سوء پیشینه

تبصره :چنانچه آزمونگر کسری مدرک تحصیلی داشته باشد ستاد ارزشیابی مهارت استان با توجه به تجارب و مهارت آزمونگر تصمیم گیری می نماید .

افراد واجد شرایط می توانند جهت ثبت نام به سایت آزمونگران و طراحان سئوال و نقشه کار عملی به سایت www.idbse.ir/sharyet.phpمراجعه و ثبت نام نمایند .

مدارک و یا شرایط لازم برای آزمون ادواری چیست ؟ لطفاً راهنمائی فرمائید ؟ 

« مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام »

-        کپی شناسنامه ( یک برگ )

-         کپی کارت ملی ( یک برگ )

-         عکس 4×3 تمام رخ یا زمینه سفید کاملاً روشن و برای خواهران با حجاب کامل ( پشت نویسی شده )

-         کپی از مدرک تحصیلی مورد نیاز و یا کارنامه تحصیلی با مهر و امضاء مدرسه

-         برای افرادی که متقاضی ثبت نام در حرفه های درجه یک و یا حرفه های دارای پیش نیاز ارائه مدرک درجه 2 و یا پیش نیاز الزامی است .

-         واریز فیش واریزی برای خوشه خدمات مبلغ 120.000 ریال و خوشه فنی و مهندسی و کشاورزی 180.000ریال بابت هزینه تشریفات آزمون ( شماره حساب جهت واریز هزینه تشریفات آزمون را از مرکز مربوطه در استان دریافت نمایند)

« شرایط ثبت نام »

-         دارا بودن حداقل 15 سال تمام

-         تابعیت ایرانی یا دارا بودن کارت اقامت در ایران

-         دارا بودن مدرک تحصیلی متناسب یا حرفه مورد نظر

-         هر داوطلب فقط دو بار در طول سال می تواند در آزمون ادواری یک حرفه شرکت نماید .

-         در هر دوره داوطلب تنها مجاز به انتخاب یک حرفه می باشد .

 آیا برای گواهینامه و شرکت در آزمون ادواری رعایت پیش  نیاز الزامی است ؟ مثلاً می توانم بطور مستقیم گواهینامه درجه 1 سازمان را بدون دارا بودن گواهینامه درجه 2 دریافت نمایم ؟ 

رعایت پیش نیاز در آزمون ادواری ضروری بوده و متقاضیان محترم حتماً باید پیش نیاز حرفه مورد آزمون خود را قبلآً از طریق شرکت در آزمون و اخذ گواهینامه مربوطه داشته باشند .

آیا آزمونهای این سازمان فقط بصورت کتبی و یا فقط عملی است ؟ لطفاً راهنمائی فرمائید و شرایط قبولی در آزمون های این سازمان را توضیح دهید ؟ 

آزمون ها به دو صورت کتبی و عملی برای هر حرفه برگزار میگردد و چنانچه آزمون شونده با احتساب ضرائب مقرر (70 نمره آزمون عملی × 75/0 + نمره آزمون کتبی × 25/0 = معدل ) حد نصاب معدل 70 را کسب ننماید می بایست پس از طی دوره جبرانی و رفع کسر مهارت در آزمون مجدد عملی همزمان با آزمون کارآموزان مرحله بعد شرکت نماید .

نحوه شرکت اتباع خارجی در آزمونها :

مشروط به ارائه تائید کتبی دفاتر امور اتباع  و مهاجرین خارجی استانداریها در این خصوص میباشد
اتباع خارجي مجاز به شركت در آزمون تفاهمنامه ها نمي باشند.

مزایای گواهینامه مهارت فنی :

·         داشتن اعتبار بین المللی گواهینامه

·         دارای اعتبار به منظور احراز صلاحیت حرفه ای در بخشهای مختلف

·         احتساب ساعات آموزشی به عنوان سنوات تجربی در کارگاههای مشمول طرح طبقه بندی مشاغل

·         قابلیت تطبیق با برخی واحدهای درسی آموزش و پرورش به منظور کسب مدرک دیپلم در رشته های کاردانش

·         امکان برخورداری از تسهیلات خود اشتغالی کارآفرینی نزد بانک ها بر اساس ضوابط مربوطه

اولویت در صدور پروانه کسب.

مشاغل خانگي چيست و  شامل چه رشته هايي مي گردد؟

مطابق قانون ساماندهي و حمايت از مشاغل خانگي ، مشاغل خانگي شامل آن دسته از فعاليت هايي است كه توسط عضو يا اعضاء خانواده در فضاي مسكوني در قالب يك طرح كسب و كار بدون مزاحمت و ايجاد اخلال در آرامش واحد هاي مسكوني همجوار شكل مي گيرد و منجر به توليد ويا كالاي قابل عرضه به بازار خارج از محيط مسكوني مي گردد. بر اساس مصوبات ستاد ساماندهي و حمايت از مشاغل خانگي ، رشته هاي مشاغل خانگي در حوزه هاي صنايع دستي ، فرش كشاورزي ، دامپروري ، شيلات ، خدمات ، توليدي صنعت و فناوري اطلاعات(IT )مي باشد و بر همين اساس انواع مشاغل خانگي در هريك از زير بخش ها ارائه گرديده كه فهرست و همچنين اطلاعات هر يك از مشاغل مذكوردر سايت وزارت كار و امور اجتماعي ( به نشاني www.irimlsa.ir ) قسمت مشاغل خانگي موجود مي باشد(

براي پيشنهاد عنوان شغلي جديد چه بايد كرد ؟

در صورت عدم وجود شغل مورد نظر متقاضي در فهرست مشاغل خانگي ، متقاضي مي تواند در فرم ثبت نام شغل مد نظر خود را پيشنهاد نمايد .مشاغل پيشنهادي متعاقباً بررسي و در صورت تصويب ، به فهرست مشاغل خانگي اضافه خواهند شد.

 نحوه فعاليت در مشاغل خانگي چگونه است ؟

فعاليت در حوزه مشاغل خانگي به3 صورت امكان پذير مي باشد:

الفانجام فعاليت به صورت كارمزدي براي كار فرماي خارج از محيط مسكوني ( متقاضي تحت پوشش (

ب انجام فعاليت مستقل اعم از تامين مواد اوليه تا عرضه محصول به خارج از محيط مسكوني (متقاضي مستقل(

ج- انجام فعاليت به صورت تعاوني ، و يا مشاركت با بنگاه هاي بالا دستي تامين كننده مواد اوليه و عرضه محصول آنان در بازار ، ترجيحا به صورت كسب و كار خوشه اي ( پشتيبان(

نحوه ثبت نام براي مشاغل خانگي به چه صورت است ؟

به منظور تسريع در ثبت نام متقاضيان مشاغل خانگي ( تا پيش از تكميل و راه اندازي سامانه ثبت نام ) متقاضيان مي توانند به صورت حضوري ثبت نام نمايند. بديهي است پس از تكميل و راه اندازي سامانه مذكور ، ثبت نام فقط از طريق سامانه انجام خواهد شد. متقاضيان مشاغل خانگي مي توانند فرم ثبت نام ( متناسب با شرايط خود به تفكيك مستقل تحت پوشش -  پشتيبان ) را از سايت  وزارت كار و امور اجتماعي  به نشاني www.irimlsa.ir قسمت مشاغل خانگي دريافت و چاپ نموده و فرم ها را پس از تكميل به ادارات كل تعاون يا دستگاه اجرايي ذيربط ارائه نمايند. متقاضيان مشاغل خانگي بايد از مهارت و تخصص كافي جهت انجام شغل خانگي مورد نظر برخوردار باشند.
آيا براي شروع فعاليت در مشاغل خانگي نياز به مجوز مي باشد ؟

كليه متقاضيان مستقل و پشتيبان براي انجام فعاليت در حوزه مشاغل خانگي نياز به دريافت مجوز دارند.

شرايط لازم و مراحل دريافت مجوز چيست ؟

شرايط لازم براي دريافت مجوز شامل شرايط عمومي واختصاصي مي باشد . متقاضيان واجد شرايط ، فرم تكميل شده ثبت نام و مدارك لازم را به دستگاه اجرائي ذيربط ارائه مي نمايند . پس از انجام بررسي هاي لازم و در صورت تائيد طرح در دستگاه اجرائي ، مجوزمربوطه توسط اداره كل كار و امور اجتماعي استان صادر خواهد گرديد.

جهت اطلاع از ضوابط صدور مجوز( شرايط عمومي و اختصاصي ، مدارك مورد نياز و مراحل صدور مجوز) به سايت وزارت كارو امور اجتماعي    به نشاني www.irimlsa.ir قسمت مشاغل خانگي مراجعه شود.


7- آيا متقاضيان مشاغل خانگي وام و تسهيلات دريافت مي نمايند ؟

متقاضيان داراي مجوز كسب و كار خانگي كه مورد تاييد دستگاه اجرائي ذيربط مي باشند ، مي توانند از اين تسهيلات بهره مند شوند.
8- آيا شاغلين كسب و كار خانگي مشمول حمايت بيمه اي مي گردند ؟

مشمولين قانون ، با ارائه مجوز كسب و كار خانگي ميتوانند نزد صندوق تامين اجتماعي بيمه و از مزاياي آن برخوردار گردند. مشمولين صندوق بيمه اجتماعي روستائيان و عشاير تابع قوانين و مقررات مربوطه خواهند بود.

9- از شاغلين خانگي چه حمايت هايي بعمل خواهد آمد؟

متقاضيان مشاغل خانگي در صورت واجد شرايط بودن از انواع گوناگون حمايت ها نظير حق بيمه خويش فرما ، تسهيلات و  بازار هاي محلي جهت عرضه محصولات خانگي وغيره به برخوردار خواهند شد.

10- عرضه و فروش محصولات خانگي به چه صورت است ؟

مطابق قانون ساماندهي و حمايت از مشاغل خانگي ، عرضه محصول تنها در بازار خارج از محيط مسكوني صورت گرفته و عرضه و فروش محصول(كالا و خدمات ) در منزل مسكوني ممنوع مي باشد. به همين منظور بازارهاي محلي موقت به تناسب جهت عرضه محصولات خانگي اختصاص داده مي شوند.

11- شيوه نظارت بر مشاغل خانگي به چه صورت است؟

نظارت در حوزه مشاغل خانگي به 3مرحله قبل از پرداخت ، حين پرداخت و پس از پرداخت تسهيلات تقسيم بندي مي گردد.جهت اطلاع ازچگونگي نظارت ،  به سايت وزارت كار و امور اجتماعي( به نشاني www.irimlsa.ir ) قسمت مشاغل خانگي مراجعه شود.

12- آيا امكان فعاليت همزمان در چند رشته وجود دارد ؟

انجام فعاليت همزمان در چند شغل خانگي در صورت تائيد دستگاه اجرايي ذيربط و چنانچه مجموع ساعات كارخانگي توسط هر يك از شاغلين خانگي از 44 ساعت كار در هفته بيشتر نگردد ، بلامانع است.

13- شرايط و استاندارد هاي لازم براي مشاغل خانگي كدام است؟

فهرست رشته هاي مشاغل خانگي و نيز اطلاعات مربوط به تعدادي از رشته هاي مشاغل خانگي در سايت وزارت كار و امور اجتماعي ( به نشاني www.irimlsa.ir ) قسمت مشاغل خانگي موجود و قابل مشاهده مي باشد.


14- شرايط انجام كسب و كار خانگي چه مي باشد؟

براي انجام كسب و كار خانگي لازم است کار صرفاً توسط عضو یا اعضاء خانواده در واحد مسکونی انجام شود.حجم تولید با شرایط و فضای واحد مسکونی تناسب داشته باشد.آلودگی های زیست محیطی ، صوتی و بصری ايجاد نكند. حقوق همسایگان به طور كامل رعايت گردد. عرضه و فروش محصول (کالا و خدمات ) در خارج از واحد مسکونی صورت گيرد. تردد غیرمتناسب با فضای محل سکونت به ویژه در مجتمع های مسکونی انجام نشود.شغل مجاز باشد و  با محیط مسکونی تناسب داشته باشد.

منو اصلی
عنوان

 

 

 

آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 2692 | بازدید امروز : 221 | کل بازدید : 1884311 | بازدیدکنندگان آنلاين : 3 | زمان بازدید : 0/3281