سال 1401 سال تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین(مقام معظم رهبری)
صفحه اصلی|تماس با ما|پست الکترونیک|نقشه سایت|رسيدگي به شكايات|پرسشهای متداول|عضویت|ارتباط با مسئولین|English


  چاپ        ارسال به دوست

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور:

به پژوهشی می اندیشیم که آموزشِ بهتر را فراهم کند

علی اوسط هاشمی، معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در نخستین جلسه شورای پژوهشی سازمان در سال جاری با تأکید بر اهمیت پژوهش گفت: به پژوهشی می اندیشیم که بستر تحول و آموزش بهتر را فراهم کند.

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، نخستین جلسه شورای پژوهشی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با حضور هاشمی، معاون وزیر تعاون و رئیس شورای پژوهش سازمان سه شنبه 20 خرداد ماه سال جاری برگزار شد.

بنا براین گزارش، هاشمی در آغاز با تأکید بر تراوش افکار ارزشمند اعضای شورای پژوهش، گفت: این افکار باید در مسیر نوزایی، تحول و تغییر به عنوان یک الزام در دنیای کنونی به کار گرفته شود تا منتج به ارتقای سطح کیفی آموزش های مهارتی سازمان شود.

وی افزود: یافته های پژوهشی بستر بودن بر موضع  مطلوب را در بین مخاطبان فراهم می کند.

هاشمی بر همگام بودن با سرعت تحولات و تکنولوژی  در جهان تأکید کرد و گفت: وقتی به تحول در حوزه دانش و تکنولوژی عمیق و جدی می نگریم، نقش آینده پژوهی نمایان می شود و به جامعه وسعت دید می بخشد.

معاون وزیر از ارتقای وزن مهارت در جامعه سخن گفت و اظهار داشت: اگر تا کنون مهارت در جامعه وزن قابل قبولی ندارد، به عوامل مختلف جامعه شناختی و روان شناختی باز می گردد.

هاشمی ادامه داد در بین 11 کشور پیشتاز در زمینه های مختلف مدنی، ایران مقام اول را دارد و این قدمت و اصالت می تواند برای پژوهشگران و اهل تحقیق خزانه ای ارزشمند فراهم کند و با به روزآوری آثار کهن در جامعه موجی نوین ایجاد کند.

وی گفت: این آثار در کشور زایش در عرصه مهارت است و باید با توجه به تفاوت های زمان و کثرت و تنوع نظرات به روز شود.

محصول تحقیق، دانش نو، یافته ها و تکنولوژی است

هاشمی، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ادامه داد: سازمان نیازمند تحول و بازنگری در سیاست های پژوهشی است و گستره دید اعضای شورای پژوهش می تواند نقشه راه پژوهشی عمیق، نوسازی در نوع نگرش و در نهایت جریان ساز را ترسیم کند.

وی تصریح کرد پیش بینی رویکردها در جهانی که هوشمند شده از طریق پژوهش یک ضرورت است.

معاون وزیر تعاون اظهار داشت: با توجه به جمعیت جوان کشور و دسترسی گسترده آحاد جامعه به تکنولوژی، ایده های شورای پژوهش سازمان باید به گونه ای باشد تا با نیازهای جامعه تناسب داشته باشد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای با اشاره به دوران شیوع کرونا گفت: پژوهش می تواند با دادن دیدِ جامع، مقاطع زمانی را پیش بینی کرده و برای کسب آمادگی در شرایط بحران و کاهش خسارت ناشی از آن راهکار ارائه دهد.

به جامعه با مهارت می اندیشیم نه صرفا نخبه گرا

علی اوسط هاشمی در ادامه گفت: حاصل کار پژوهش باید عمیق بوده و از زیبایی و برکت برای جامعه برخوردار باشد تا سرمایه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و محصول آن برای هر گروه از جامعه که میل به مهارت آموزی دارد، موثر باشد.

وی تأکید کرد: تنها در این صورت است که می توانیم انتظار ثبات و ثروت را در جامعه داشته باشیم.

معاون وزیر کار افزود: حتی یک برنامه پژوهشی با نگاه کلان و درست، می تواند ما را از نظر بنیه علمی قوی کرده و با حکمرانی دانایی و درایت محصولی تولید کند که هر کس به مهارت آموزی میل دارد به اهداف خود دست یابد.

طرح ایده های اصلاح گرایانه و قابل دستیابی بر مبنای آمار ضروری است

در ادامه، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در نخستین جلسه شورای پژوهشی سازمان در سال جاری،  گفت: اثر کاربردی مطالب مطرح شده باید دیده شود و اعضای دبیرخانه شورا باید به ایجاد هماهنگی و یکپارچگی برای رسیدن به آمار درست و مستند بیندیشند.

وی افزود: ارائه آمار مستند و درست می تواند به نظام مدیریتی کشور دید مثبتی داده و ارزش و منزلت سازمان را در افکار عمومی ارتقا دهد.

هاشمی ارائه آمار و ارقام بر اساس تجزیه، تحلیل و تفکر را ارزشمند دانست و گفت: این قاعده باید در رفتار مهارتی حاکم شود.

وی افزود: طرح کاربردی قابل ارائه در شورای عالی مهارت کشور باید تدوین شود تا از ظرفیت تولید ملی کشور استفاده شود.

معاون وزیر کار ادامه داد: نخستین محصول بازنگری متناسب با زمان باید اصلاح گر و روشن کننده برای فردایی بهتر باشد.

وی تأکید کرد: دبیرخانه شورا بر مبنای نقد درست و قابل دستیابی و بر مبنای آمار ایده های اصلاح گرایانه خود را اعلام کند.

تغییر نگاه درحوزه پژوهش ضروری است

در ادامه این شورا، ناهید مسلمی، نایب رئیس شورای پژوهش سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت به ارائه نقطه نظرات خود پرداخت و گفت: نگاه به حوزه پژوهش فاخر و ارزنده است و معتقدیم با تولید فکر ناب و ارزنده می توان به توسعه کشور دست یافت.

مسلمی افزود: زمان آن فرا رسیده که «پژوهش» نخست از حوزه پژوهش سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور آغاز شود و به تغییر نگاه به حوزه پژوهش نیازمندیم.

وی تصریح کرد استفاده از خرد جمعی و اندیشه‌های کارشناسان اعضای شورای پژوهشی سازمان منجر به تاثیرات مثبت در حوزه پژوهش می شود.

سپس اصغر فیضی دبیر شورا و مدیر کل دفتر پژوهش، طرح و برنامه درسی عملکرد پژوهشی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور را ارائه کرد.

در ادامه احمد سعیدی، از اعضای شورای پژوهشی سازمان و عضو هیأت علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به تبیین و توجیه طرح پژوهشی «سامانه نظام آماری و اطلاعات سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور»  پرداخت.

شایان ذکر است 4 اولویت جلسه بعدی این شورا، طراحی مدل توسعه آموزش های فنی و حرفه ای متناسب با نیاز بازار کار و ظرفیت منطقه ای (دریایی، ساحلی و مناطق آزاد)، ارزیابی استراتژیک سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، تدوین و پیاده سازی نظام مدیریت کیفیت داده های آماری منطبق بر استانداردهای بین المللی کیفیت داده در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در راستای برنامه سوم توسعه آمار کشور(1400-1396) و طراحی مدل استقرار نظام صلاحیت حرفه ای ملی در خوشه های صنعت، خدمات، کشاورزی و فرهنگ وهنر عنوان شد.

بنا براین گزارش، ۱۶ نفر اعضای شورای پژوهشی سازمان آموزش فنی‌و حرفه‌ای کشور عبارتند از: علی اوسط هاشمی، رئیس شورای پژوهش و معاون وزیر کار، ناهید مسلمی، نایب رئیس شورا و معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان، حسین فیروزی، معاون توسعه مدیریت و منابع، علیرضا حاتم زاده، معاون آموزش، اصغر فیضی، دبیر شورا و مدیر کل دفتر پژوهش، طرح و برنامه درسی، سید حبیب اله طباطبائیان، رئیس پژوهشکده مطالعات فناوری ریاست جمهوری، هادی غفوریان، مشاور معاون پژوهش دانشگاه تهران، بیژن عبدالهی، عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی، احمد سعیدی، عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، رضا باجولوند، رئیس مرکز تربیت مربی، ابراهیم آزاد، پژوهشگر ارشد آموزش های فنی و حرفه‌ای، اله کرم لیراوی، رئیس کانون صنفی آموزشگاه‌های آزاد، داود فرخی، پژوهشگر آموزش های فنی و حرفه‌ای ستاد سازمان، مریم سلطان زاده، پژوهشگر و مسئول بخش آموزش دفتر منطقه ای یونسکو در تهران، مهناز نجیب زاده، پژوهشگر آموزش‌های فنی و حرفه ای استان کرمان و سیده زهرا محمدرضایی، پژوهشگر آموزش های فنی و حرفه‌ای استان زنجان.

 

 


١٥:٢٠ - سه شنبه ٢٠ خرداد ١٣٩٩    /    شماره : ٢٤٩٥    /    تعداد نمایش : ٨٠٥







منو اصلی
عنوان

 

 

 

 

آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 520880 | بازدید امروز : 6 | کل بازدید : 3426145 | بازدیدکنندگان آنلاين : 2 | زمان بازدید : 0/1562