سال 1399 سال جهش تولید (مقام معظم رهبری)
صفحه اصلی|تماس با ما|پست الکترونیک|نقشه سایت|رسيدگي به شكايات|پرسشهای متداول|عضویت|ارتباط با مسئولین|English


  چاپ        ارسال به دوست

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور:

در همه استان ها دو شورای مربیان و کارشناسان تشکیل می شود

علی اوسط هاشمی، معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، در نخستین  هم اندیشی با نماینده مربیان سراسر کشور با تأکید بر جایگاه متعالی مربیان سازمان، گفت: کرامت مربیان ضامن توانمندی جامعه ماهر است و از این رو شورای مربیان و شورای کارشناسان در تمامی استان ها طی فرایندی انتخابی تشکیل می شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، با حضور هاشمی، معاون وزیر و رئیس سازمان نخستین نشست هم اندیشی و نمایندگان مربیان سراسر کشور در مرکز تربیت مربی و پژوهش های فنی و حرفه ای بهمن ماه سال جاری برگزار شد.

بنا براین گزارش، هاشمی ضمن تبریک ایام الله پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: ویژگی برجسته انقلاب اسلامی ایران که آن را متمایز از انقلاب سایر کشورها می کند، انقلابی حاصل از خواست و اراده همه اقشار و هم صدایی ملی با وجود تفاوت ها و تکثر آرا بود.

وی افزود: شأن نزول این انقلاب بر اصل تکثر و جابجایی قدرت با تکیه بر اصول انتخابات و اعمال اراده ملت است و نه اعمال قدرت.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با اشاره به نزدیک بودن به ایام انتخابات بیان کرد: انتخابات می تواند مردم را با شور و شوق در صحنه نگه دارد و حکومت تسهیل گر انتخابات است.

در ادامه، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور شأن نزول دیدار با مربیان را تاکید بر نقش موثر آنان در  ارتقای مهارت دانست و اظهار داشت: «هویت سازمان» برگرفته از «نقش مربیان» در توانمندسازی افرادی است که به درستی به نقش مهارت پی برده اند.

هاشمی گفت: محصول کار مربیان موجب تابش نقش سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در جامعه است و آنان  قادرند نگاه ملت را به گونه‌ای جلب کنند که زمینه ساز تغییر نگاه جامعه به مهارت شود.

معاون وزیر خطاب به نمایندگان مربیان گفت: باید به گونه ای به کارتان ایمان داشته باشید تا هر فردی که از شما مهارت آموخته است معرف سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در جامعه بوده و این فهم و دانایی در او ایجاد شود که با عشق به مهارت آموزی به عنصری با قیمت و مؤثر تبدیل شود.

هاشمی تأکید کرد: صیانت از قابلیت انسانی و مهارت بر عهده مربیان است و همه ما موظفیم معرفتی نسبت به ارزش مهارت ایجاد کنیم تا هیچ فردی بدون مهارت از کارگاه خارج نشده و امید و اشتیاق برای دستیابی به شغل در او شکل گرفته باشد.

 

«برند» سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، کارآموزان ماهری هستند که با حضور در هر صنف و کارگاهی تفاوت خود را نمایان می­کنند

رئیس سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور، گفت: در شرایط بحران کشور، اندیشیدن به خوداتکایی و استقلال در گرو تربیت انسان توانمند است که بخشی از این مسئولیت خطیر بر عهده سازمان آموزش فنی و حرفه ای و به ویژه مربیان است.

هاشمی ادامه داد: مطالبه من از شما مربیان این است که در شرایط خاص کنونی کشور و بحران اقتصادی و برای عبور از آن نسخه ای کارساز با تکیه بر مهارت ارائه دهید زیرا اعتبار سازمان به تربیت مربیان کارآمدی وابسته است که با بودن بر قاعده و صیانت از ارزش های معنوی، به تسهیل گری و روان سازی مهارت بپردازند.

معاون وزیر تعاون افزود: نگاه مسئولانه و با اشتیاق مربیان به مهارت آموزی علی رغم کمبودها بهترین سرمایه سازمان آموزش فنی و حرفه ای است و در این برهه از زمان مربیان اگر بر صیانت از نقش مهارت باشند  به مثابه سربازان و شهدای دوران 8 سال دفاع مقدس هستند.

هاشمی گفت: قیمت مدافعان 8 سال دفاع مقدس شهادت و قیمت مربیان، «مهارت» با همان کارکرد است.

وی اظهار داشت: شما مربیان،  فکرتان را به وسعت دارایی و ثروت کشور توسعه دهید.

وی تأکید کرد: تا تربیت مربیان  «کارآمد و اثرگذار» برای مراکز مختلف تولیدی، صنعتی و ..... در تعالی قامت کشور نقش آفرینی کنیم.

 

دو «شورای کارشناسان و مربیان» سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در همه استان ها تشکیل می شود

هاشمی از تشکیل دو شورای کارشناسان و مربیان سازمان در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: این شورا متشکل از مربیان و کارشناسان استان ها و با آرای کارکنان  برای جاری شدن افکار و هم افزایی تشکیل می شود و نمایندگان منتخب استان ها طی جلسات مستمر با ستاد سازمان به طور مستقیم در ارتباط خواهند بود.

وی افزود: «مرجعیت مرکز تربیت مربی» حفظ می شود اما تمرکز آن خیر و در صددیم مراکز مشابه این مرکز در سایر استان ها راه اندازی کنیم.

هاشمی ادامه داد: از این پس تمامی «ایده ها و طرح ها» در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در «ستاد تحول سازمان» مورد بررسی قرار گرفته و سپس با تصمیم مبتنی بر خرد جمعی اجرایی می شود.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از ایجاد «بانک ملی مربیان حوزه مهارت» با هدف شناخت ظرفیت مربیان سراسر کشور (نه صرفاً مربیان سازمان)  به عنوان یک ضرورت خبر داد و گفت: تدوین «طرح ارتقای مربیان» در سطح کشور (در زمینه های به روزرسانی، بورسیه، پرداختی ها و....) در اولویت قرار می گیرد.

وی در خصوص تفاوت آموزش های سازمان با وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش مهارت منوط به زمان، مقطع، گروه سنی  و سطح خاصی نیست و آحاد جامعه را در بر می گیرد در صورتی که دوران تحصیل با اخذ مدرک پایان می یابد.

هاشمی این نکته را از شاخص های بارز آموزش های مهارتی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور دانست و مصداق آن را مراجعه 40 درصد از فارغ التحصیلان دانشگاهی به مراکز آموزشی سازمان برای مهارت آموزی ذکر کرد.

در ادامه، معاون وزیر از 7 استان ساحلی، 7 منطقه آزاد، 7 استان با نرخ مهارت پایین و بیکاری بالا و 7 استان دارای ظرفیت و پتانسیل صنعتی بالا در کشور سخن گفت و اظهار داشت: برای این استان ها به عنوان پایلوت در امر مهارت آموزی برنامه ویژه طراحی می کنیم.

وی در تبیین این موضوع بیان کرد: در مناطق آزاد و استان های ساحلی با شعار هر شهروند منطقه آزاد یک مهارت، در استان های فاقد نیروی ماهر و بیکاری بالا با نگاه و حضور متفاوت و در استان های صنعتی با ایجاد رابطه با صنعت و استفاده از کارگاه ها و مراکز آنها ورود می کنیم.

همچنین رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از آزمون  سنجش صلاحیت و گواهینامه های مهارتی به عنوان خطوط قرمز سازمان یاد کرد و گفت: حفظ اعتبار این دو همواره به عنوان رکنی مهم باید مد نظر همه همکاران در دو بخش دولتی و خصوصی باشد.

وی در پایان بر لزوم توجه به مهارت و اقتصاد سبز، اجرای طرح سطح بندی مربیان و تشکیل کارگروه های تخصصی در هر رشته برای مربیان در مرکز تربیت مربی تأکید کرد.

 

این گزارش می افزاید: نماینده مربیان استان ها نیز در این نشست به بیان درخواست ها و پیشنهادات خود پرداختند.

ارتقای سطح مهارتی و دانش مربیان با ارجحیت کیفیت بر کمیت، بهبود وضعیت معیشتی مربیان با هدف ارتقای کارآیی و انگیزه، کاهش ساعت تدریس مربیان، ایجاد تشکل یا انجمن کشوری مربیان، تشکیل تشکل های استانی، اجرای طرح رتبه‌بندی مربیان، بهره‌گیری از توان پژوهشی مربیان، الگوبرداری از کشورهای موفق، بازنگری در فرآیند انتخاب مربی نمونه براساس شاخص‌های کیفی و اختصاص بورس‌های مهارتی برای اعزام مربی به کشورهای موفق بخشی از موارد مطرح شده از سوی نماینده مربیان بود.

علاوه بر این، توسعه ارتباط با صنعت و دانشگاه، ارتقا و به‌روزرسانی تجهیزات کمی و کیفی مراکز آموزشی، استفاده از مدال آوران مسابقات ملی و بین المللی مهارت به عنوان مربی پاره وقت، استفاده از مربیان هر رسته آموزشی برای تایید سوالات بانک سوال آزمون رسته مرتبط، تدوین کتاب مرجع برای سوالات آزمون، توسعه تعامل با صنعت و دانشگاه ها، نیازسنجی دقیق برای ارائه آموزش در مناطق محروم و کم برخوردار، افزایش تنوع رشته‌های آموزشی، افزایش اجرای دوره‌های آموزش مجازی، افزایش فرصت‌های مطالعاتی و پژوهشی مربیان و اجرای دوره‌های آموزشی تحقیق و پژوهش از دیگر موارد طرح شده توسط نماینده مربیان کشور بود.

بر اساس این گزارش تامین اعتبار تجهیزات و مواد مصرفی، پرداخت حق ماموریت، حق آزمون و حق التدریس، پیگیری لایحه‌های مربوط به سازمان برای تصویب در مجلس، اجرای فوق العاده ویژه برای مربیان، تمرکز زدایی اجرای آموزش‌های مربیان در مرکز تربیت مربی، تاسیس کارگاه پژوهش محور در هر استان، فراهم کردن بستر هم‌اندیشی مربیان،  لحاظ شدن گواهی نامه‌های نوع دوم در ارتقای مربیان، تألیف منابع آموزشی مرجع، بهره‌گیری از مربیان در کارگروه‌های تخصصی استانی و ستادی، افزایش تعامل با شرکت‌های دانش بنیان، در نظر گرفتن رشته های مرتبط مشاغل زیان آور در محاسبات بیمه‌ای مربیان و ضرورت تدوین اساس نامه مربیان نیز از دیگر موارد مورد نظر مربیان بود که در گفتگوی مستقیم با علی اوسط هاشمی، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور مطرح شد.


١١:٢٠ - چهارشنبه ١٦ بهمن ١٣٩٨    /    شماره : ٢٤٠٥    /    تعداد نمایش : ٩٧







منو اصلی
عنوان

 

 

 

 

آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 365515 | بازدید امروز : 291 | کل بازدید : 2697115 | بازدیدکنندگان آنلاين : 2 | زمان بازدید : 0/2697