سال 1401 سال تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین(مقام معظم رهبری)
صفحه اصلی|تماس با ما|پست الکترونیک|نقشه سایت|رسيدگي به شكايات|پرسشهای متداول|عضویت|ارتباط با مسئولین|English


  چاپ        ارسال به دوست

علی اوسط هاشمی:

آموزش های مهارتی باید متناسب با نیازهای آینده اشتغال کشور برنامه ریزی شود/ نظام مهارت آینده نگر تدوین شود

علی اوسط هاشمی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در شورای مهارت استان قم تأکیدکرد: آموزش‌های مهارت شغلی باید متناظر ۵ سال آینده کشور در خصوص رفع نیازهای اشتغال انجام بگیرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، علی اوسط هاشمی، معاون وزیر و رئیس سازمان  اول بهمن ماه سال جاری در نشست مشترک شورای مهارت و کارگروه آموزش و پژوهش فناوری استان قم که با حضور استاندار تشکیل شد، گفت: قم به عنوان مهد علم و دانش باید از ظرفیت شورای مهارت استفاده و یک «نظام مهارت آینده نگر و منجر به اثر» را هدف گذاری کند، امروز اشتغال، دغدغه ملی است و بهترین راه برای برون رفت از بحران بیکاری، توانمندسازی جامعه جویای کار است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای با بیان اینکه بیکاری، بحران اصلی کشور است، گفت: با توزیع پول مشکل بیکاری در کشور حل نمی‌شود و فرد بیکاری می‌تواند به شغل برسد که مهارت داشته باشد.

وی افزود: کسب مهارت و ایجاد زمینه آموزش های کاربردی یکی ازدغدغه‌ها و مطالبه‌های اصلی امروز مردم از حاکمیت به دلیل نیازهای جدید جامعه  است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در نشست مذکور با اعلام این خبر که کسب مدرک پایان تحصیلات متوسطه منوط به گرفتن گواهی نامه مهارت می شود، گفت: این توافقنامه با وزارت آموزش و پرورش در مقاطع تحصیلی اول و دوم دبیرستان به زودی نهایی می‌شود.

هاشمی در ادامه گفت: در برنامه ششم توسعه، دانشگاه‌ها باید 30 درصد از ظرفیت خود را به سمت مهارت آموزی ببرند.

وی افزود: 40 درصد از مراجعان به سازمان آموزش فنی و حرفه ای فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند، آن‌ها به این نتیجه رسیدند که باید به مهارت بیندیشند تا به جایگاهی برسند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور افزود: تا یک دهه آتی 47 درصد از شغل‌های موجود در کشورهای پیشرفته تضعیف می‌شود، در ایران با تغییر اقلیم مواجه هستیم و باید بدانیم که چه شغل‌هایی در طول یک دهه آینده مهم است.

معاون وزیر تعاون گفت: توانمندسازی و آموزش‌های مهارتی باید متناسب با نیازهای بازار و علاقه مندی و استعدادهای متقاضیان باشد.

وی تصریح کرد: آینده‌ نگری در آموزش مهارت اشتغال باید در نقطه هدف باشد و با عرضه محوری و توجه به حال نمی‌توان آینده شغلی کشور را تضمین نمود.

هاشمی اظهار داشت: آموزش‌های مهارت شغلی باید متناظر به آینده و حداقل ۵ سال آینده کشور در نیازهای اشتغال انجام بگیرد.

وی تصریح کرد: استانداران پیشتاز در ایجاد بستر و فضای آموزش و مهارت باشند و مشکلات و نیازهای آینده استان را بر این اساس تدبیر و پیش بینی کنند.

هاشمی موضوع مهارت را دغدغه ملی دانست و تأکید کرد: شورای مهارت برای استان‌ها ظرفیت است و باید این شورا در راستای پاسخگو بودن به مطالبات شغلی آینده عمل کند.

هاشمی شورای مهارت را یک شورای مستقل دانست و تصریح کرد: هنوز سند استانی مهارت در استان قم نهایی نشده است، این سند با تکیه بر توان کارشناسی تدوین می‌شود و باری بر دوش مدیریت استان نمی‌گذارد.

معاون وزیر تعاون گفت: نباید تمام نگاه‌های آرمانی برای رفع نیازهای جامعه به دانشگاه و مراکز آموزش عالی معطوف شود، بلکه بسیاری از نیازها و اشتغال خانگی با کسب مهارت برطرف می‌شود.

هاشمی گفت: پادگان‌ها و دانشگاه‌ های کشور ملزم به ارائه آموزش های مهارتی هستند و ارائه گواهی پایان خدمت و تحصیلات در هر کدام از این نهادها نیازمند کسب گواهی مهارت است.

گردشگری،  ظرفیت اصلی ایجاد اشتغال در قم است

وی در ادامه تاکید کرد: بالاترین قابلیت ایجاد اشتغال قم در بخش گردشگری است که نیازمند ارائه آموزش های لازم برای درک درست از ارزش گردشگر و کالاهای خدماتی است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشورگفت: استان قم به دلیل ظرفیت فرهنگی خود می‌تواند به تغییر نگاه ها در ارزش گذاری نسبت به اهمیت مهارت کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: باید جامعه به سمتی حرکت کند که در قالب آن به صاحب مهارت با نگاه دارای کرامت و ارزش ذاتی توجه شود.

وی گفت: باید ارزش واقعی مهارت در جامعه به درستی پیاده شود تا میل نظام اداری و اجتماعی به مساله مهارت با خلق مزیت ها تقویت شود.

هاشمی گفت: قم می‌تواند ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت خود را تحت پوشش آموزش های مهارت آموزی منتج به ایجاد اشتغال هدایت کند.

 رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور،  افزایش آموزش مهارتی شهروندان قمی را ضروری دانست و تصریح کرد: 54 کارگاه آموزش فنی و حرفه ای در استان قم وجود دارد، که امکان تغییر کاربری‌های آن ها براساس نیازهای استان وجود دارد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای خاطرنشان کرد: نباید از این پس هیچ پیمانکاری، کارگر بدون مهارت را جذب کند و زمینه برای ایجاد بازار مهارت در استان قم فراهم است تا کارفرمایان امکان دسترسی به کارگران دارای مهارت را داشته باشند.

وی افزود:  40 هزار کارگر در استان قم آموزش‌های مهارتی را دیدند.

هاشمی ادامه داد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای تا پایان سال 1399، آموزش ها را به بخش خصوصی (آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای) واگذار و خود در موضع حاکمیتی قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای افزود: به دنبال توسعه مهارت با استفاده از شرکای خود هستیم، این سازمان برای افزایش استانداردهای مهارتی در کشور تلاش می‌کند.



١٨:٢٠ - چهارشنبه ٢ بهمن ١٣٩٨    /    شماره : ٢٣٩٦    /    تعداد نمایش : ٤٧١







منو اصلی
عنوان

 

 

 

 

آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 520972 | بازدید امروز : 534 | کل بازدید : 3426673 | بازدیدکنندگان آنلاين : 1 | زمان بازدید : 0/2031